EN
Sidst opdateret 8. august 2022
“I didn’t like having to explain to them, so I just shut up, smoked a cigarette, and looked at the sea.”
― Albert Camus,

EYE TRACKING
Eye tracking er teknologier, der måler position og bevægelse af øjnene, for at kunne registrere og analysere, hvor brugeren fikserer blikket, hvor længe fokus fastholdes og hvordan ​​øjnene bevæges. Som en yderligere dimension i dataindsamling kan mere avancerede Eye Trackingsystemer også måle følelsesmæssig respons ved at undersøge ændringer i pupillestørrelse (Ahern & Beatty, 1979).

Med Eye Tracking åbnes et lille vindue mod indsigt i den ofte ubevidste menneskelige adfærd i interaktioner. Teknologien er meget udbredt i interaktionen med computere eller anden hardware (HCI) hvor øjnene fungerer som controller i stedet for et tastatur, mus eller joystick.
Tobii Pro Glasses 2 (Photo: Tobii Pro)
THE EYE TRIBE
The Eye Tribe var et dansk start-up, grundlagt i 2011 af 4 tidligere ITU-studerende: Sune Alstrup John (CEO), Javier San AgustinMartin Tall (CTO) & Henrik Skovsgaard.
De udviklede software og hardware, der gjorde det muligt at bruge øjnene som et kontrol-/pegeværktøj, der interagerer med computere og mobiltelefoner. Softwaren var baseret på en reproduktionsteknologi, der gør det muligt for VR -systemer at spare computerkraft ved kun at generere perfekt grafik i synsfeltet - hvor blikket er rettet.
Virksomheden udviklede også den prisvenlige The Eye Tribe Tracking bar, hvilket betød, at flere mennesker havde mulighed for at  afprøve teknologien. Den lille eksterne, bærbare eye-tracker, der forbindes via computerens USB-port, var i 2013 den mindste i verden - med dimensionerne 20 cm x 1,9 cm x 1,9 cm. I 2016 blev virksomheden opkøbt af Oculus Rift (Facebook), og både analysesoftware og hardware blev fjernet fra markedet. Driveren til The Eye Tribe tracker kan dog stadig findes på Github.
EYE TRIBE TRACKING BAR
The Eye Tribe tracker bar er kompatibel med anden analysesoftware - som Ogama. I maj 2019 holdt jeg et oplæg om Eye Tracking på SDU for et hold kandidatstuderende - Præsentationen kan ses her. Formålet var at introducere eleverne til Eye Tracking i forbindelse med brugerundersøgelser. Fordi trackeren er så lille og bærbar, er den især nyttig til feltstudier med bærbar computer. Det kræver dog en smule teknisk viden at sætte op, så det er ikke for alle.
TOBII EYE TRACKER 5
Denne tracker er ligeledes lille og er derfor også lige velegnet til feltarbejde. Den er kompatibel med flere programmer, afhængigt af det ønskede indsigtsniveau - og fungerer godt i forbindelse med brugertest (UX/UI).
TOBII PRO GLASSES 2
Dette er en avanceret løsning til UX/UI-test af web- og appløsninger, også egnet til belysning af håndtering af fysiske objekter, dokumentering af kunderejser og indsamling af dat i forbindelse med andre brugeroplevelser. Systemet er  ret dyrt, men kan give en bred vifte af data såsom heatmaps, opmærksomhedsmap og saliency-sporing. Fordelen ved brillerne er, at præcisionen af brugerens blik er højere end ved de små trackere.

Tobii Eye Tracker 5 (Photo: https://gaming.tobii.com/)
The Eye Tribe tracker bar
Fixation
Fixation
Heat map
Heat map
Saliency map
Saliency map
Scan path
Scan path
KILDER:
Ahern, S., & Beatty, J. (1979). Pupillary responses during information processing vary with Scholastic Aptitude Test scores. Science, 205(4412), 1289–1292. https://doi.org/10.1126/science.472746

Bergstrom, J. R., & Schall, A. J. (2014). Introduction to eye tracking. In J. R. Bergstrom & A. J. Schall (Eds.), Eye Tracking in User Experience Design (pp. 3–26). Elsevier Science & Technology Books.
Busjahn, T., Schulte, C., Sharif, B., Simon, B., Begel, A., Hansen, M., Bednarik, R., Orlov, P., Ihantola, P., Alperovich, G., & Jetbrains, M. (2014). Eye Tracking in Computing Education. In ICER 2014—Proceedings of the 10th Annual International Conference on International Computing Education Research. https://doi.org/10.1145/2632320.2632344
Fu, B., Noy, N. F., & Storey, M.-A. (2016). Eye tracking the user experience – An evaluation of ontology visualization techniques. Semantic Web, 8(1), 23–41. https://doi.org/10.3233/SW-140163

Hossain, G., & Yeasin, M. (2014). Understanding Effects of Cognitive Load from Pupillary Responses Using Hilbert Analytic Phase. IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition Workshops, 381–386. https://doi.org/10.1109/CVPRW.2014.62
Klerke, S. (2016). Glimpsed: Improving natural language processing with gaze data [PhD]. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Pernice, K., & Nielsen, J. (2019). How to Conduct Eyetracking Studies. California, USA: Nielsen Norman Group.
ScienceDirect Topics. Eye-Tracking System—An overview. An overview. Hentet 11. januar 2021, fra https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/eye-tracking-system
Back to Top